Přeskočit na obsah

5 – 6 let

Umění sebeovládání

Každé dítě je jedinečné.

  • děti se vyvíjí vlastním tempem
  • některé děti potřebují jen trochu více času a trpělivosti

Hrubá motorika

  • dítě dokáže mnoho věcí udělat
  • samostatně samo chodí na záchod, samo si řádně umyje a utře ruce
  • poměrně zručně jí příborem
  • stále platí velká důležitost POHYBU

S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj hrubé motoriky

  • alespoň jedna hodina denně pohybu
  • choďte na hřiště, házejte si s míčem, postavte překážkovou dráhu, šplhejte
  • nechte dítě chytat míč různých velikostí, hrajte házenou, košíkovou, fotbal hrajte si s balónky
  • poohlédněte se po dětském nářadí na zahradu
  • nechte dítě vařit
  • společně si stavte kostky do složitějších staveb

Jemná motorika

  • dítě se již umí podepsat
  • učí se vázat tkaničky
  • maluje, kreslí, stříhá, lepí, modeluje
  • zapíná knoflíky, zip
  • pracuje s keramickou hlínou, šije
  • tužku drží v tzv. špetkovém úchopu (mezi ukazováčkem, prostředníčkem a palcem; toto stále trénuje)

S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj jemné motoriky

  • pořiďte dítěti malý stoleček a židličku, kde si může kreslit, psát…
  • hrajte spolu deskové hry
  • navlékání malých korálků, vázání tkaničky
  • vždy mějte po ruce nůžky, lepidlo, papír, fixy, nálepky, velké pastelky, modelínu
  • vyrábějte vlaštovky z papíru
  • nechte dítě používat klávesnici a myš – koordinace oka a ruky

Duševní vývoj

  • předškolák rozvíjí myšlení, řešení problémů a herní dovednosti
  • dítě v tomto věku má úžasnou paměť – rozvíjíme paměť
  • vyprávění příběhů a dramatizace příběhů dětmi (chápe slova nad, pod, před, po; více, méně, stejně; první, druhý, třetí)
  • dokáže se soustředit 20 – 25 minut roste zájem o písmena a číslice

S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro duševní rozvoj

  • hrajte s dětmi strategické hry
  • zpívejte si spolu doma i v autě
  • vyprávějte příběhy, pohádky, zážitky
  • podporujte matematické myšlení – počítejte, řaďte, seskupujte
  • hrajte deskové hry, pexeso, skládejte puzzle

Vývoj řeči

  • dítě zdvojnásobí svoji slovní zásobu
  • mluví ve větách alespoň o šesti slovech
  • dítě začíná jazyk bavit – vymýšlí příběhy, vypráví vtipy a hádanky

S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj řeči

  • neustále si spolu ČTĚTE
  • napište dítěti tiskacím písmem jeho jméno, aby se je samo učilo
  • pokud bude mít dítě zájem se učit číst, podpořte ho
  • dávejte dítěti hádanky
  • odpovídejte na každou otázku
  • mluvte gramaticky správně

Vývoj osobnosti dítěte

  • dítě je stále zvědavější a zvědavější
  • dítě si rádo připadá velké, jako by bylo na pokraji dospělosti – chce se vším pomáhat, všechno dělat samo je společenské, ale i přesto občas potřebuje být chvilku o samotě
  • sebeovládání – i v tomto věku je to „běh na dlouhou trať“ – buďte empatičtí; ptejte se sami sebe, jak byste v určité situaci reagovali

S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity podporující emocionální a sociální vývoj dítěte

  • choďte ven!
  • zprostředkovávejte různá setkání s různě starými dětmi
  • když bude dítě naštvané, nešťastné, smutné, nabízejte mu slova, která může použít. Připomínejte mu, aby se vyjadřovalo slovy, ne strkáním, bitím nebo kopáním.
  • umožněte dítěti, aby bylo chvílemi i bez vás, pokud se cítí bezpečně povzbuzujte děti k plánování aktivit, schůzek a večírků; ať se samo rozhoduje a pomáhá
  • jak se dítě vyvíjí, musí se měnit pravidla (vždy o tom mluvte s dítětem)

Pozitivní rodičovství

  • chyby považujte za příležitost k poučení, jak to příště zvládnout lépe
  • když dítě udělá chybu, chovejte se k němu mírně, mluvte s ním jako s inteligentním člověkem a vysvětlete mu, proč to, co udělalo není v pořádku. Pomozte mu, aby se ze svých chyb poučilo.
  • když dítě udělá chybu, dopřejte mu šanci to napravit