Umění sebeovládání
Každé dítě je jedinečné.
- děti se vyvíjí vlastním tempem
- některé děti potřebují jen trochu více času a trpělivosti
Hrubá motorika
- dítě dokáže mnoho věcí udělat
- samostatně samo chodí na záchod, samo si řádně umyje a utře ruce
- poměrně zručně jí příborem
- stále platí velká důležitost POHYBU
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj hrubé motoriky
- alespoň jedna hodina denně pohybu
- choďte na hřiště, házejte si s míčem, postavte překážkovou dráhu, šplhejte
- nechte dítě chytat míč různých velikostí, hrajte házenou, košíkovou, fotbal hrajte si s balónky
- poohlédněte se po dětském nářadí na zahradu
- nechte dítě vařit
- společně si stavte kostky do složitějších staveb
Jemná motorika
- dítě se již umí podepsat
- učí se vázat tkaničky
- maluje, kreslí, stříhá, lepí, modeluje
- zapíná knoflíky, zip
- pracuje s keramickou hlínou, šije
- tužku drží v tzv. špetkovém úchopu (mezi ukazováčkem, prostředníčkem a palcem; toto stále trénuje)
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj jemné motoriky
- pořiďte dítěti malý stoleček a židličku, kde si může kreslit, psát…
- hrajte spolu deskové hry
- navlékání malých korálků, vázání tkaničky
- vždy mějte po ruce nůžky, lepidlo, papír, fixy, nálepky, velké pastelky, modelínu
- vyrábějte vlaštovky z papíru
- nechte dítě používat klávesnici a myš – koordinace oka a ruky
Duševní vývoj
- předškolák rozvíjí myšlení, řešení problémů a herní dovednosti
- dítě v tomto věku má úžasnou paměť – rozvíjíme paměť
- vyprávění příběhů a dramatizace příběhů dětmi (chápe slova nad, pod, před, po; více, méně, stejně; první, druhý, třetí)
- dokáže se soustředit 20 – 25 minut roste zájem o písmena a číslice
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro duševní rozvoj
- hrajte s dětmi strategické hry
- zpívejte si spolu doma i v autě
- vyprávějte příběhy, pohádky, zážitky
- podporujte matematické myšlení – počítejte, řaďte, seskupujte
- hrajte deskové hry, pexeso, skládejte puzzle
Vývoj řeči
- dítě zdvojnásobí svoji slovní zásobu
- mluví ve větách alespoň o šesti slovech
- dítě začíná jazyk bavit – vymýšlí příběhy, vypráví vtipy a hádanky
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj řeči
- neustále si spolu ČTĚTE
- napište dítěti tiskacím písmem jeho jméno, aby se je samo učilo
- pokud bude mít dítě zájem se učit číst, podpořte ho
- dávejte dítěti hádanky
- odpovídejte na každou otázku
- mluvte gramaticky správně
Vývoj osobnosti dítěte
- dítě je stále zvědavější a zvědavější
- dítě si rádo připadá velké, jako by bylo na pokraji dospělosti – chce se vším pomáhat, všechno dělat samo je společenské, ale i přesto občas potřebuje být chvilku o samotě
- sebeovládání – i v tomto věku je to „běh na dlouhou trať“ – buďte empatičtí; ptejte se sami sebe, jak byste v určité situaci reagovali
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity podporující emocionální a sociální vývoj dítěte
- choďte ven!
- zprostředkovávejte různá setkání s různě starými dětmi
- když bude dítě naštvané, nešťastné, smutné, nabízejte mu slova, která může použít. Připomínejte mu, aby se vyjadřovalo slovy, ne strkáním, bitím nebo kopáním.
- umožněte dítěti, aby bylo chvílemi i bez vás, pokud se cítí bezpečně povzbuzujte děti k plánování aktivit, schůzek a večírků; ať se samo rozhoduje a pomáhá
- jak se dítě vyvíjí, musí se měnit pravidla (vždy o tom mluvte s dítětem)
Pozitivní rodičovství
- chyby považujte za příležitost k poučení, jak to příště zvládnout lépe
- když dítě udělá chybu, chovejte se k němu mírně, mluvte s ním jako s inteligentním člověkem a vysvětlete mu, proč to, co udělalo není v pořádku. Pomozte mu, aby se ze svých chyb poučilo.
- když dítě udělá chybu, dopřejte mu šanci to napravit